Författarporträtt

Birgitta Fernström – en glimmergumma med fantasi

Den största lyckan är att få uttrycka sig kreativt och syssla med det man brinner för”, säger Birgitta Fernström som är verksam som barnboksförfattare och har hittills gett ut två barnböcker: Den musikaliska musen EBBA och Pyttepojken Pelle i blåsväder. Hon inspireras av människor hon möter, av naturens växlingar och minnen från barndomen. Med hjälp av fantasin väver hon ihop berättelser där barn, djur och en besjälad natur spelar huvudrollen. 

Birgitta Fernström är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg, musikdramatisk linje, och har arbetat på flera svenska scener i Norden som sångerska och skådespelerska. Som regissör har hon satt upp en mängd musikaler, inte minst under de senare åren som teaterlärare på gymnasiet. Numera tar skrivandet en stor del av hennes tid. Hennes böcker ges ut på Glimmergummans förlag, som är en del av Birgitta Fernström Productions.

Birgitta, för vem skriver du? Vilka är dina läsare?

Jag skriver för små och stora människor. Min förhoppning är att både barn och vuxna skall ha glädje av mina författarförsök. Den största komplimangen fick jag kanske av en 90-årig dam, som köpt böcker till sina barnbarn och själv läste dem, innan hon gav bort dem. ”Du skriver ju både för barn och för plus 85”, sade hon. Det kändes som en komplimang.


PyttepojkenVilken åldersgrupp skriver du för?

Det bär mig emot att åldersindela böcker. Utan att förneka ett barns språkutveckling eller underskatta pedagogiken rörande barns mognad, ser jag mina böcker i första hand som underlag till möten mellan barn och vuxna. Att resonera kring bilder i en bok kan vara lika angeläget som att berätta och kanske följa en speciell rytm eller versform. Som vuxen är det ju min uppgift att förklara, fantisera, förtydliga – inte bara sätta en bok i händerna på barnet och hoppas att de ska förstå. I det personliga mötet skapas förståelsen.

Vad utmärker en bra bok?

Ett rikt språk är a och o. Och självklart en fängslande berättelse, där man skapar sina egna, inre bilder. Jag har ett starkt bildtänkande både när jag skriver själv och när jag läser andras böcker. Därmed inte sagt att jag undviker bilderböcker. De kan vara oerhört njutbara. Själv använder jag mig ju också av illustratörer i mina berättelser.

Är det viktigt för dig att vara framgångsrik?

Det beror på vad man lägger i begreppet. Att bli världsberömd har aldrig varit min ambition, men visst är det roligt när folk uppskattar det man gör – det må gälla skrivande, scenframträdanden eller annat. Den största lyckan är väl att få uttrycka sig kreativt och syssla med det man brinner för. Och förhoppningsvis sprider man litet glädje på samma gång!

Hur arbetar du med dina manus?

Jag jobbar i perioder. Så har jag alltid gjort. Där har kanske mitt yrkesliv präglat mig. När en produktion/pjäs är över börjar något nytt. Det kan gå lång tid, då jag inte alls skriver. Det bästa att resa bort för att skriva. Jag skulle nog inte klara av disciplinen med ett visst antal timmar om dagen året runt. Hellre då intensiva, sammanhängande perioder med ett mål i sikte. 

Vad utmärker en bra författare?

Ett manus behöver både tid och tålamod. För min egen del gäller att ha uthållighet, vara envis och samtidigt ödmjuk. Att lägga undan sitt manus – hur kort det än är – tror jag är viktigt. När man tar fram manuset nästa gång ser man det med nya ögon. För min egen del handlar det oftast om att rensa och ”möblera om”. Det är också nu jag känner om storyn håller.


EbbaVad inspirerar dig som författare?

Det är så olika. Allt ifrån människor jag möter till naturens växlingar eller minnen från barndomen, som poppar upp och vill ta form på papperet. Ofta utgör de bara en trigger, sedan tar fantasin vid, och jag vet inte alltid vart berättelsen tänker ta vägen. Förutom i min första bok, Den Musikaliska Musen EBBA, där jag hade slutet klart innan jag ens började.

Är det viktigt med respons på det du skriver?

Respons är av största vikt, inte minst för egenutgivare. Idag, när det är förhållandevis lätt att ge ut en bok, tror jag att kvalitetstänkandet är extra viktigt. För min egen del känns lektören viktigare och viktigare för varje bok jag ger ut. Det gamla talesättet ju mer man lär sig desto mera inser man hur litet man vet, kan nog tillämpas även på skrivande.

Ger du ut böcker på eget förlag?

Hittills har bara två av mina alster getts ut på andra förlag (Tomsing förlag – ljudskiva resp Wessmanns musikförlag – musiksaga), övriga har jag gett ut på mitt eget förlag. Det är min avsikt att även kommande böcker ska ges ut på Glimmergummans förlag .

Finns det fördelar med att ge ut på eget förlag?

Jag tycker om att ha överblick och delta i hela processen ”från ax till limpa”, som det heter – kanske en yrkesskada från mina regiuppdrag.

Har du någon bok på gång?

Inom en snar framtid kommer ett litet häfte med Pyttesånger som komplement till boken Pyttepojken Pelle i blåsväder. Arrangemangen görs av Leif Lundberg, som också arrangerat sångerna i Den Musikaliska Musen EBBA. Dessutom har jag just blivit klar med manuset till en lyrikbok, som Ingegerd Härgestam illustrerar.

Vad handlar boken om?

Berättelsen är på vers och handlar om en igelkott.