Författarporträtt

Hamdi Özyurt i närbild

Hamdi Özyurt är författare, poet och tecknare. Han kommer ursprungligen från Turkiet men är bosatt och verksam i Sverige sedan 1989. Hans böcker finns utgivna i både Turkiet och Sverige. För att bli författare måste man brinna för skrivandet, anser Hamdi. 

Varför skriver du? Vad är syftet med ditt skrivande?

I början frågade jag mig själv: varför skriver jag? Det enda jag visste var att pengar aldrig var en anledning till mitt skrivande. Men nu vet jag varför jag skriver: det är en drift som kommer inifrån som jag inte kan kämpa emot. Jag vet att man inte blir berömd (i alla fall inte jag) av skrivandet, och det är inte värt att jämföra nackdelarna med att vara författare. Nu rekommenderar jag inte mina barn att bli författare, men jag själv vill absolut skriva så länge jag lever.   

fonsterVilken bok är du mest stolt över?

Alla mina böcker betyder mycket för mig. Men självklart är en del viktigare än andra. De böcker jag satsat mest på och lagt ner mest tid på har större betydelse för mig.

Vilka egenskaper anser du är viktiga för att lyckas som författare?

För att bli en bra författare behöver man en drift inifrån. Man måste brinna för skrivandet. Jag tror inte det är någonting man kan lära in, utan något man föds med.

Hur blev du författare?

Min pappa var en bra berättare. Även min mormor hade fina berättelser. Jag tror jag ärvt mitt skrivarintresse av dem. Båda var analfabeter. Jag är deras skrivkunniga version.

Tycker du att det är roligt att vara författare?

Den roligaste med att vara författare är att man ”bygger sin egen värld” under tiden man skriver, och att andra människor kan ta del av den världen, och uppskattar det man skrivit.

Anser du att det är viktigt att läsa mycket för att bli en bra författare?

Såklart räcker det inte med att man är läs- och skrivkunnig för att bli en bra författare.  Man måste läsa mycket innan man börjar skriva. Men man måste vara försiktig med att bli för inspirerad av en författare så att det inte slutar med att berättelserna blir för lika. Om man vill vara kvar i branschen måste man ha någonting som skiljer sig från andra, någonting som sticker ut från mängden.

Hur jobbar du när du skriver?

Innan jag börjar skriva en roman eller en novell, måste historien först vara helt klar i mitt huvud, från början till slut. Därefter behöver jag bara tid och lust att sätta mig ner och skriva. Då behöver jag sitta i lugn och ro. Först skriver jag ner allt jag har i huvudet.  Sedan tar jag texten och justerar den från grunden. Då kan jag lägga till detaljer och ta bort det som inte behövs i historien.  

Hur arbetar du med dina manus?

Jag läser det jag skrivit om och om igen tills jag blir helt nöjd. Ungefär fem till sex timmars jobb om dagen räcker för mig. Det kan ta från en månad upp till två år att skriva en litterär text. Det beror helt på hur mycket tid jag har och hur lång texten är.

Ber du andra att läsa dina manus?

När texten sedan är klar skickar jag den inte direkt till förlaget utan låter den vila ett tag, och låter mina vänner och min fru läsa den. Jag lyssnar på deras synpunkter och gör förändringar om det behövs.

Hur påverkas du av negativa recensioner?

Jag får ganska sällan negativ kritik om mina trycka böcker. Det är inte roligt att få negativ kritik men jag tar det på allvar, respekterar det och har det i åtanke till nästa bok.

Har du något budskap till dina läsare?

Jag har inget direkt budskap till läsaren. Jag har heller inget anspråk på att göra läsaren klokare. För mig är det viktigaste att bjuda dem på bra litteratur.