BiografierMusik

Svjatoslav Richter, pianist

”Svjatoslav Richter, pianist” är en biografi av den världshyllade legend- pianisten Svjatoslav Richter, skriven av Karl Aage Rasmussen, översatt till svenska av Helena Hansson och utgiven på bokförlaget Akvilon. Karl Aage Rasmussen skriver på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Han gör en fantastisk insats genom att samla in omfattande material och skriva om legenden Richter så sakligt och opartiskt som möjligt. Författaren är själv musiker och tonsättare samt Richters beundrare. Världspianisten målas i boken som en orädd människa som alltid satte kärleken till musiken i främsta rum. Det är kanske det som gör Richter så unik och samtidigt så universell.

Boken rymmer 325 sidor och är indelad på fyra kapitel. Första kapitlet beskriver Richters barndom och hans relation till omvärlden. Andra kapitlet illustrerar kulturlivet och kulturpolitiken i den sovjetiska Ryssland. Här beskrivs Prokofjev och Sjostakovitj, deras liv och musikverksamhet. Kapitel tre belyser Richters omfattande konsertverksamhet, hans nomadliv och musikens betydelse i hans liv. Sista kapitlet ger en bild över den åldrande människan och konstnären Richter.

Richter var en allsidig konstnär med många intressen: musik, teater, film, opera, litteratur, konst och arkitektur. Richter beskrivs som en människa full av egenheter och motsägelser. Han var en känslig och introvert tänkare, enkel och levnadsglad, överentusiastisk, djupt humoristisk; en livsnjutare. Men han var lika mycket tystlåten, introvert och otillgänglig, tungsint och splittrad, väl förtrogen med djupt nedstämdhet och depressioner. Livet är intressant för honom så länge det finns något nytt att utforska: nya platser, nya klanger, nya intryck. Han beskriver sig själv som rastlös men kallar sig stundom ”lättjan och passiviteten personifierad”.

Richter kompromissar aldrig med musiken. Han spelar alltid det han vill utan hänsyn till vare sig publiken eller andras förväntningar. Men humör och sinnesstämningar är alltid avgörande i allt han gör och han ställer in konserter när han inte har lust att spela eller känner sig opasslig. Hav avskyr journalister, tv-kameror och är totalt ointresserad av politik eller ny teknik såsom telefoner, flygresor och tv-mediet.

Parallellt med Richters livsbeskrivning, löper detaljerade bilder av Sovjetunionens dystra historia och Stalins tid. För den nyfikne läsaren är dessa redogörelser ett ypperligt tillfälle för att fördjupa sig och berika sina kunskaper.

Karl Aage Rasmussen skriver på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Han gör en fantastisk insats genom att samla in omfattande material och skriva om legenden Richter så sakligt och opartiskt som möjligt. Författaren är själv musiker och tonsättare samt Richters beundrare. Världspianisten målas i boken som en orädd människa som alltid satte kärleken till musiken i främsta rum. Det är kanske det som gör Svjatoslav Richter så unik och samtidigt så universell.